Μέντορας - τεύχος 14

Μέντορας - τεύχος 14

Mentor front 3d issue14 H δημοσίευση του παρόντος τεύχους σηματοδοτεί ένα νέο ξεκίνημα του εκπαιδευτικού περιοδικού Μέντορας, ψηφιακού εφεξής, υπό τη σκέπη πλέον του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Η ενδεκαετής πρώτη περίοδος κυκλοφορίας του Μέντορα, από το 1999, ήταν συνυφασμένη με τη λειτουργία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, που είχε αναλάβει την πρωτοβουλία της έκδοσής του. Στο διάστημα αυτό στις σελίδες του φιλοξενήθηκαν 154 άρθρα, που κάλυψαν ένα εξαιρετικά ευρύ φάσμα επιστημονικών θεμάτων με επίκεντρο την ελληνική εκπαίδευση. Ωστόσο, μετά την κατάργηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και την ταυτόχρονη ίδρυση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής το 2011 η κυκλοφορία του περιοδικού σταμάτησε. Σήμερα, έξι χρόνια μετά την αναστολή της έκδοσης του Μέντορα, είμαστε στην ευχάριστη θέση να αποκαταστήσουμε αυτή την έλλειψη παρουσιάζοντας στην εκπαιδευτική κοινότητα το 14ο τεύχος του περιοδικού.
     Φιλοδοξία μας είναι να δώσουμε συνέχεια στην αρχική εκδοτική πρωτοβουλία προχωρώντας ταυτόχρονα στις αλλαγές που θα συμβάλουν στην εναρμόνισή της με τις σύγχρονες εκπαιδευτικές εξελίξεις και ανάγκες. Οι αλλαγές αυτές αποτυπώνονται βεβαίως συμβολικά στην ψηφιακή μορφή του περιοδικού. Αφορούν όμως κυρίως τις ανάγκες της ελληνικής εκπαίδευσης και τις τάσεις στο πεδίο της εκπαιδευτικής και κοινωνικής έρευνας.
     Όπως αποτυπώνεται στη λειτουργία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ο σημερινός σχεδιασμός σχολικών υλικών, προγραμμάτων, και διαδικασιών, όπως και ο χαρακτήρας των μεταρρυθμιστικών παρεμβάσεων εμπλέκει όλες τις πλευρές της εκπαιδευτικής κοινότητας και των τριών βαθμίδων, σε μια διαρκή μετάβαση από την έρευνα στην πρακτική εφαρμογή και αντιστρόφως. Οι εκπαιδευτικοί καλούνται όλο και πιο συστηματικά να δοκιμάζουν πρακτικές, να τις μελετούν και να συνεισφέρουν στη βελτίωση και τον ανασχεδιασμό τους. Καλούνται να αναπτύσσουν ένα επιστημονικό ερευνητικό ενδιαφέρον και μια ανάλογη στάση κατά την άσκηση του λειτουργήματός τους. Καλούνται να εκθέτουν θεωρητικά τα συμπεράσματα του πρακτικού ελέγχου της αποτελεσματικότητας των παιδαγωγικών και εκπαιδευτικών επιλογών της πολιτείας. Καλούνται να κρίνουν αναστοχαστικά και τη δική τους συμμετοχή, ως μεμονωμένων εκπαιδευτικών και ως συλλογικότητας, στην εφαρμογή και τον έλεγχο μεθόδων, εργαλείων και πολιτικών. Ο νέος Μέντορας σε αυτή την κοινότητα εκπαιδευτικών απευθύνεται, από αυτή τροφοδοτείται και αυτήν παρουσιάζει: το έργο της, τις έρευνές της, τις ιδέες και μελέτες της.
     Η αρτιότητα των δημοσιευόμενων άρθρων και ερευνητικών εργασιών επιδιώκεται να εξασφαλιστεί, όπως και στο παρελθόν, με την αξιοποίηση συστήματος κριτών, οι οποίοι επιλέγονται βάσει του επιστημονικού κύρους και της αναγνωρισμένης εμπειρίας τους στο θεματικό πεδίο κάθε εργασίας που προτείνεται προς δημοσίευση. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας είναι καλόδεχτη κάθε εποικοδομητική πρόταση.
     Ελπίζουμε πως το περιοδικό θα γίνει αληθινός «μέντορας» των εκπαιδευτικών που αναζητούν μεθοδικά απαντήσεις στα ερωτήματα της δουλειάς τους. Και κυρίως πως θα το οικειοποιηθούν, θα το κάνουν δικό τους. Του ευχόμαστε λοιπόν καλό ταξίδι.

Ο Πρόεδρος του Ι.Ε.Π.

Γεράσιμος Κουζέλης
Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών


Παρουσίαση του τεύχους σε μορφή