ΠΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
του Προέδρου ΙΕΠ
Ο παρών απολογισμός αφορά τα πεπραγμένα του Ινστιτούτου κατά την πρώτη θητεία του Διοικητικού Συμβουλίου που ανέλαβε στις 26 Νοεμβρίου του 2015.
Οι προτεραιότητες αυτής της περιόδου μπορούν να διακριθούν στις εξής κεντρικές μέριμνες:
- Να οργανωθεί η πληρέστερη δυνατή ενημέρωση και ανταλλαγή απόψεων, ώστε να αποτυπωθούν τα προβλήματα της σχολικής εκπαίδευσης, να αξιολογηθούν κριτικά και να τύχουν συστηματικής μελέτης με στόχο την αποδοτικότερη αντιμετώπισή τους∙
- Να σχεδιαστούν και να τεκμηριωθούν επιστημονικά μεταρρυθμίσεις στην κατεύθυνση της ποιοτικής αναβάθμισης της εκπαίδευσης, της προώθησης της ισότητας ευκαιριών και της κοινωνικής δικαιοσύνης, με έμφαση στις καινοτόμες διδακτικές μεθόδους, την εξασφάλιση σύγχρονων πολυμεσικών εκπαιδευτικών εργαλείων, την καλλιέργεια δημοκρατικών στάσεων, τον σεβασμό στην προσωπικότητα μαθητριών και μαθητών, τις σύγχρονες γνωστικές ανάγκες, τις απαιτήσεις του σύγχρονου κοινωνικού περιβάλλοντος, τις τεχνολογικές εξελίξεις και την αειφόρο ανάπτυξη·
- Να μελετηθεί και να οργανωθεί η επαρκέστερη και αποδοτικότερη αρχική εκπαίδευση και κατάρτιση καθώς και η διαρκής και συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με πρόταση θεσμικής κατοχύρωσης της διδακτικής και παιδαγωγικής επάρκειας και εθνικού στρατηγικού σχεδίου επιμόρφωσης·
- Να αρθούν άμεσα τα εμπόδια σχετικά με την ομαλή λειτουργία των σχολείων, την ανταπόκριση σε ειδικές ανάγκες μαθητών και μαθητριών και την πλήρη ένταξη όλων στις σχολικές τάξεις, την ουσιαστική συνεργασία των εκπαιδευτικών, την εκτίμηση της αποδοτικότητας μεθόδων, προγραμμάτων και υλικών, την έγκαιρη διαπίστωση και αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής και των προβλημάτων γραμματισμού·
- Να αναδιοργανωθεί το Ινστιτούτο ως αποτελεσματικός, ορθολογικά και δημοκρατικά οργανωμένος επιστημονικός φορέας, αντίστοιχος με τις αρμοδιότητές του και τα ευρωπαϊκά πρότυπα·
- Να ολοκληρωθούν τα συγχρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προγράμματα της περιόδου 2007-2013 και να τακτοποιηθούν οι οικονομικές τους εκκρεμότητες με την αποζημίωση των εκπαιδευτικώνστα οποία οφείλονταν αμοιβές ή κάλυψη εξόδων και να οργανωθεί αποτελεσματικά η διαδικασία υλοποίησης όλων των νέων ΕΣΠΑ.
Η αποτίμηση των πρωτοβουλιών του φορέα σε σχέση με τις παραπάνω προτεραιότητες είναι απολύτως θετική, παρά τις όποιες αδυναμίες και δυσλειτουργίες – δεδομένων μάλιστα των εκτεταμένων γνωμοδοτικών αρμοδιοτήτων του Ινστιτούτου και του μεγάλου όγκου των απαιτήσεων αυτής της περιόδου (2.000 περίπου εισηγήσεις κατ’ έτος).
Η επιτυχία αυτή θα πρέπει να πιστωθεί πλήρως σε όλες και όλους τους υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικούς που στελεχώνουν το Ινστιτούτο και κοπιάζουν για την εκπλήρωση των υποχρεώσεών του, καθώς και στους εξωτερικούς συνεργάτες, που σε πάμπολλες περιπτώσεις προσφέρθηκαν αφιλοκερδώς να συμβάλουν στην πραγμάτωση των στόχων του.
Τους ευχαριστώ όλους θερμά!