ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ - ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), κ. Ιωάννης Αντωνίου, καθώς και μέλη επιστημονικών μονάδων του ΙΕΠ, συμμετείχαν σε Ενημερωτική Ημερίδα η οποία διοργανώθηκε από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου (ΠΙΚ) του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ), την Παρασκευή, 11 Μαρτίου 2022, στο ξενοδοχείο Χίλτον, στη Λευκωσία. Στο πλαίσιο της Ημερίδας, η οποία είχε ως θέμα τον εκπαιδευτικό μετασχηματισμό στην Ελλάδα με εστίαση στα νέα Προγράμματα Σπουδών, ο Πρόεδρος του ΙΕΠ, κ. Ιωάννης Αντωνίου, καθώς και τα υπόλοιπα μέλη της αντιπροσωπείας του ΙΕΠ, ενημέρωσαν στελέχη του ΥΠΠΑΝ για τους βασικούς πυλώνες του εκπαιδευτικού μετασχηματισμού στην Ελλάδα. Την ημερίδα παρακολούθησαν και οι Διευθυντές Σχολικής Εκπαίδευσης του ΥΠΠΑΝ.
Στην Ημερίδα απηύθυναν χαιρετισμό ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, κ. Πρόδρομος Προδρόμου, ο οποίος κήρυξε και την έναρξη των εργασιών της Ημερίδας, καθώς και η Δρ Αθηνά Μιχαηλίδου, Διευθύντρια του ΠΙΚ.
Ο Υπουργός τόνισε την αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού των Προγραμμάτων Σπουδών της Κύπρου, αλλά κυρίως την εξαιρετική ευκαιρία που δίνεται στην κυπριακή εκπαιδευτική κοινότητα να μελετήσει συγκεκριμένες καινοτομίες οι οποίες συνάδουν με την προσπάθεια εκσυγχρονισμού του εκπαιδευτικού συστήματος στην Κύπρο.
Ο Πρόεδρος του ΙΕΠ, Δρ Ιωάννης Αντωνίου, παρουσίασε επιγραμματικά τους βασικούς πυλώνες του εκπαιδευτικού μετασχηματισμού στην Ελλάδα, με επίκεντρο τα νέα Προγράμματα Σπουδών. Βασικοί πυλώνες είναι το πολλαπλό βιβλίο, η Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και η αξιολόγηση του έργου των σχολικών μονάδων. Ο Δρ Αντωνίου εστίασε επίσης σε θέματα ψηφιακής εκπαίδευσης, εκπαίδευσης παιδιών με μεταναστευτικό ή προσφυγικό υπόβαθρο, καθώς και σε καινοτομίες, όπως τα Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων κ.ά.
Στη συνέχεια, ο κ. Παναγιώτης Πήλιουρας, Σύμβουλος Α΄ ΙΕΠ, υπεύθυνος της Πράξης για τα νέα Προγράμματα Σπουδών, παρουσίασε αναλυτικά τις βασικές παιδαγωγικές προσεγγίσεις στις οποίες εδράζονται τα νέα Προγράμματα Σπουδών, τις αρχές δόμησής τους, καθώς και τα γνωστικά πεδία για τα οποία εκπονήθηκαν εκ νέου ή επικαιροποιήθηκαν τα Προγράμματα Σπουδών. Τα νέα Προγράμματα Σπουδών χαρακτηρίζονται από τη μετατόπιση από τη διδακτέα ύλη στα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα ανά θεματικό πεδίο, με τρόπο που να εξασφαλίζεται η συνοχή και η συνέχεια από τάξη σε τάξη και από βαθμίδα σε βαθμίδα, ενσωματώνουν την καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων και γραμματισμών, ενώ αξιοποιούν εναλλακτικές μορφές αξιολόγησης. Επίσης, ο κ. Πήλιουρας σημείωσε ότι προβλέπεται η επιμόρφωσης 35.000 εκπαιδευτικών σε αυτά μέσω 51 επιμορφωτικών προγραμμάτων που θα προσφερθούν στη συνέχεια και στη μορφή Μαζικών Ανοικτών Διαδικτυακών Μαθημάτων (MOOCs). Τέλος, ανέφερε ότι υλοποιείται και η πιλοτική εφαρμογή τους με σκοπό την ανατροφοδότηση από την υλοποίησή τους, καθώς και τη διάχυση των δράσεων της πιλοτικής εφαρμογής στους εκπαιδευτικούς σε συνέργεια με τη δράση της προβλεπόμενης επιμόρφωσης στα Προγράμματα Σπουδών.
Ακολούθως, η κ. Πολυξένη Μπίλλα, Σύμβουλος Α΄ ΙΕΠ, μέλος της Επιστημονικής Ομάδας Έργου για τα νέα Προγράμματα Σπουδών και υπεύθυνη για τη συγγραφή βιβλίων και το πολλαπλό βιβλίο, Αναπληρώτρια Προϊστάμενη του Τμήματος Β΄ (Προγραμμάτων Σπουδών και εκπαιδευτικού υλικού), παρουσίασε έναν βασικό πυλώνα του εκπαιδευτικού μετασχηματισμού, αυτόν του πολλαπλού βιβλίου υβριδικού τύπου. Η κ. Μπίλλα εστίασε στη φιλοσοφία των νέων διδακτικών βιβλίων και στον δυναμικό ρόλο που αποκτούν, αφού θα είναι συνδεδεμένα μέσω QR με συμπληρωματικό ψηφιακό υλικό. Επισήμανε, επίσης, τη διασύνδεση των νέων διδακτικών βιβλίων με τα Προγράμματα Σπουδών μέσω των επιδιωκόμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων, καθώς και τη δυνατότητα κάθε σχολείου αφενός να επιλέγει ένα έντυπο βιβλίο ανά γνωστικό αντικείμενο και αφετέρου να έχει –στο πλαίσιο του πολλαπλού βιβλίου– πρόσβαση σε όλα τα βιβλία σε ψηφιακή μορφή.
Στη συνέχεια, ο κ. Ευθύμιος Σταμούλης, Σύμβουλος Α΄ ΙΕΠ, υπεύθυνος για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και Προϊστάμενος του Τμήματος Α΄ (Εκπαιδευτικής Καινοτομίας και Ενταξιακής Εκπαίδευσης), παρουσίασε διαδικτυακά, μέσω τηλεδιάσκεψης, τις βασικές αρχές δόμησης των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, τα οποία αποτελούν εκπαιδευτική δράση που συνίσταται στην προσθήκη νέων Θεματικών Ενοτήτων με περιεχόμενο από όλα τα γνωστικά αντικείμενα τις οποίες και πραγματεύονται οι μαθητές στο Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Αφορούν στην καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα (δεξιότητες ζωής – life skills – ήπιες δεξιότητες – soft skills – και δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης). Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων οργανώνονται σε τέσσερις θεματικές ενότητες (Ζω καλύτερα – Ευ ζην, Φροντίζω το Περιβάλλον, Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία), και υποενότητες αυτών διδάσκονται σε όλες τις τάξεις, από την Α΄ Δημοτικού μέχρι και τη Γ΄ Γυμνασίου, με σύνδεση με τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα, ενώ στη Γ΄ Γυμνασίου ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός αποτελεί θεματική ενότητα «ομπρέλα».
Τέλος, ο κ. Γεώργιος Φύκαρης, Σύμβουλος Α΄ ΙΕΠ, επιστημονικός υπεύθυνος των νέων Προγραμμάτων Σπουδών Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και εκπρόσωπος της οικείας επιστημονικής μονάδας του ΙΕΠ, παρουσίασε τον προγραμματισμό για αναδόμηση των εν λόγω Προγραμμάτων Σπουδών. Ο κ. Φύκαρης ανέλυσε τα πλάνα για επέμβαση σε διάφορους άξονες (επαγγελματικά λύκεια και μαθητεία, σύνδεση με την αγορά εργασίας, αναβάθμιση των επιπέδων 3 και 5, βελτίωση της ποιότητας και της εικόνας της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης). Εξήγησε ότι οι κύριοι άξονες των νέων Προγραμμάτων Σπουδών θα εδράζονται, επίσης, σε προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, στη διαθεματικότητα και διεπιστημονικότητα, σε νέους γραμματισμούς και δεξιότητες, καθώς και στην ψηφιακή αποτύπωση.
Στο τέλος της ημερίδας έγινε συζήτηση και οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες είχαν την ευκαιρία να υποβάλουν ερωτήσεις στον Πρόεδρο και στα μέλη των επιστημονικών μονάδων του ΙΕΠ.
- Το δελτίο τύπου σε μορφή pdf