ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Μαρία Γελαστοπούλου, Σύμβουλος Α' Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στο ΙΕΠ
Σπουδές
Η Μαρία Γελαστοπούλου είναι διδάκτορας Ειδικής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης του τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία (Τ.Ε.Α.Π.Η.) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ε.Κ.Π.Α.). Αποφοίτησε από την Παιδαγωγική Σχολή του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης με κατεύθυνση την Ειδική Αγωγή από το Τ.Ε.Α.Π.Η. -Ε.Κ.Π.Α. Επιπρόσθετα, κατέχει Δίπλωμα Διετούς Μετεκπαίδευσης στην Ειδική Αγωγή από το Μαράσλειο Διδασκαλείο Νηπιαγωγών Αθήνας, τίτλο εξειδίκευσης στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα της Εταιρείας ψυχικής Υγείας Παιδιού και Εφήβου Αθηνών. Έλαβε την πιστοποίηση γνώσης της γραφής Braille από το Κέντρο Αποκατάστασης Τυφλών Αθήνας. Παρακολούθησε ετήσια επιμορφωτικά σεμινάρια, συνέδρια και ημερίδες αναφορικά με τη διδασκαλία της γλώσσας και των μαθηματικών, την αξιοποίηση των τεχνών και των Τ.Π.Ε. στην εκπαίδευση, την διαπολιτισμική και περιβαλλοντική εκπαίδευση, τη συμβουλευτική γονέων, το θεατρικό παιχνίδι, τη διοίκηση στην εκπαίδευση, τη διαφοροποιημένη παιδαγωγική προσέγγιση, την εκπαίδευση μαθητών με αναπηρίες, κ.α.
Επαγγελματική Εμπειρία
Έχει διδάξει επί σειρά ετών στο γενικό σχολείο και σε τμήματα ένταξης στην προσχολική εκπαίδευση. Διδάσκει στο διατμηματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου της Λευκωσίας και Πάτρας και έχει διδακτική εμπειρία από το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών που υλοποιεί το παράρτημα του University of London (UOL) στην Αθήνα. Εργάστηκε στο προπτυχιακό πρόγραμμα του Τ.Ε.Α.Π.Η-Ε.Κ.Π.Α. ως επόπτρια των πρακτικών ασκήσεων των φοιτητών για την εφαρμογή διαφοροποιημένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Από το 2010 εργάστηκε με απόσπαση στο τμήμα Ειδικής Αγωγής του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και στη συνέχεια στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), στο οποίο υπηρετεί μέχρι σήμερα, ως Σύμβουλος Α΄ με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση με αρμοδιότητες που αφορούν στην αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και παιδαγωγικού υλικού, στην ένταξη των μαθητών με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο, στην επιμόρφωση και στη γνωμοδότηση ζητημάτων σχετικά με την ειδική αγωγή και εκπαίδευση και στην Προσχολική Εκπαίδευση. Από το 2011έως το 2018 ήταν υπεύθυνη για το έργο προσαρμογής των σχολικών βιβλίων δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου για μαθητές με μειωμένη όραση και έχει αναλάβει την επιστημονική ευθύνη για την υλοποίηση του έργου «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες». Επίσης, είναι υπεύθυνη της Πράξης «Καθολικός σχεδιασμός και ανάπτυξη προσβάσιμου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού».
Επιστημονικό/ερευνητικό ενδιαφέρον
Το ερευνητικό της έργο και τα επιστημονικά της ενδιαφέροντα αφορούν στην ένταξη μαθητών με αναπηρία στο γενικό σχολείο, στην εφαρμογή του Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος μαθητών με αναπηρία, της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής προσέγγισης, συνεργατικών πρακτικών και στην προσβασιμότητα.
Συμμετείχε με εισηγήσεις σε πολλά πανελλήνια και διεθνή συνέδρια αναφορικά με την εκπαίδευση ατόμων με και χωρίς αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δημοσίευσε σχετικά άρθρα. Επίσης, έχει δημοσιεύσει ατομικά, αλλά και σε συνεργασία με άλλους ερευνητές κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους.
Έχει συμμετάσχει ως συγγραφέας στην ανάπτυξη των οδηγών εκπαιδευτικού για την ευαισθητοποίηση σε ζητήματα αναπηρίας και αποδοχής της διαφορετικότητας, για την ανάπτυξη κοινωνικοσυναισθηματικών δεξιοτήτων μαθητών με ΔΑΦ μέσω κοινωνικών Ιστοριών, την εφαρμογή της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής στην προσχολική εκπαίδευση. Είναι συγγραφέας του οδηγού εκπαιδευτικού για τη διαφοροποίηση της διδασκαλίας για μαθητές με νοητική αναπηρία καθώς και των προδιαγραφών ανάπτυξης προσβάσιμου εκπαιδευτικού υλικού για μαθητές με αυτισμό. Συμμετείχε στη συγγραφή των καλών πρακτικών στην Ελλάδα για την ηγεσία στην εκπαίδευση, ως μελέτη περίπτωσης, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος για την ηγεσία στην Εκπαίδευση ΕPNoSL.
Είναι κριτής επιστημονικών εργασιών που υποβάλλονται σε τυφλή κρίση στο πλαίσιο υλοποίησης του Πανελλήνιου Συνεδρίου «Νέος Παιδαγωγός» που διοργανώνεται υπό την αιγίδα του ΥΠAIΘ.
Άλλες δράσεις/Ενδιαφέροντα
Έχει συμμετάσχει σε συγχρηματοδοτούμενα ερευνητικά, επιμορφωτικά και άλλα προγράμματα για την ειδική αγωγή, καθώς και σε ευρωπαϊκά προγράμματα του ΙΕΠ.
Συμμετείχε ως επιμορφώτρια στις επιμορφώσεις εκπαιδευτικών που υλοποιήθηκαν από το ΥΠAIΘ. με στόχο την ένταξη μαθητών με αναπηρία ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο, στις επιμορφωτικές ημερίδες του ΙΕΠ για την πρόσβαση στην εκπαίδευση καθώς και στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών για την προσαρμογή εκπαιδευτικού υλικού για μαθητές με μειωμένη όραση που υλοποιεί το ΙΕΠ. Επίσης, εργάστηκε ως εκπαιδεύτρια ενηλίκων για την υλοποίηση ετήσιου προγράμματος εκπαίδευσης ενηλίκων με βαριές αναπηρίες του ΥΠAIΘ.