Επιστημονική Ημερίδα: Προγράμματα Σπουδών-Σχολικά Εγχειρίδια: Από το παρελθόν στο παρόν και το μέλλον
Στις 26 Ιανουαρίου 2019 στο Αμφιθέατρο του Μουσείου της Ακρόπολης έλαβε χώρα η επιστημονική Ημερίδα Προγράμματα Σπουδών-Σχολικά Εγχειρίδια: Από το παρελθόν στο παρόν και το μέλλον. Την Ημερίδα συνδιοργάνωσαν το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης. Την Ημερίδα παρακολούθησαν πολλοί εκπαιδευτικοί καθώς και στελέχη της εκπαίδευσης.
Στην πρώτη ενότητα (Το Παρελθόν) οι ομιλητές πραγματεύτηκαν, από ιστορική σκοπιά, το κεντρικό θέμα της Ημερίδας (προγράμματα σπουδών και σχολικά εγχειρίδια). Ο Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου κ. Παύλος Χαραμής υποστήριξε ότι ο σχεδιασμός των προγραμμάτων σπουδών και των σχολικών βιβλίων έχει σαφή προγνωστικό χαρακτήρα και γι’ αυτό πρέπει να εντάσσεται σε μια διαδικασία αλληλεπίδρασης ανάμεσα στο σχολείο και την κοινωνία, που θα αξιοποιεί δημιουργικά την εμπειρία του παρελθόντος και θα επιδιώκει τη βελτίωση και τον μετασχηματισμό της κοινωνίας με στόχο την περιστολή των κοινωνικών ανισοτήτων, τη δημιουργία μιας δημοκρατικής, συμμετοχικής κοινωνίας και, συνολικά, την ποιοτική αναβάθμιση των όρων της συλλογικής ύπαρξης. Η διευθύντρια του Βαρβάκειου Προτύπου Γυμνασίου κ. Σόνια Γελαδάκη έκανε μία ιστορική αναδρομή στο ζήτημα του σχολικού εγχειριδίου ανατρέχοντας σε κομβικές στιγμές (εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, πολιτικές παρεμβάσεις κ.ά.) με σκοπό να παρουσιάσει την πολιτική γύρω από το σχολικό εγχειρίδιο από τη σύσταση του νεοελληνικού κράτους (κριτήρια συγγραφής και επιλογής, διανομή, πολιτική του μοναδικού συγγράμματος-πολλαπλό σύγγραμμα, εκπαιδευτικές-πολιτικές προεκτάσεις και συνέπειες). Η κ. Γεωργία Φέρμελη (μέλος του ΔΣ του ΙΕΠ) και η Ιστορικός-Μουσειολόγος κ. Αναστασία Κολοκούση παρουσίασαν την ιστορική συλλογή σχολικών εγχειριδίων την οποία φιλοξενεί η Βιβλιοθήκη του ΙΕΠ καθώς και τις διαδικτυακές εκπαιδευτικές δραστηριότητες και τα βιωματικά εκπαιδευτικά προγράμματα που έχουν αναπτυχθεί για την αξιοποίησή της. Μέσω των εν λόγω εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και προγραμμάτων επιδιώκεται αφενός οι μαθητές και οι μαθήτριες να γνωρίσουν τη συλλογή των σχολικών εγχειριδίων και αφετέρου να αξιοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς ώστε να αποτελέσουν γόνιμο έδαφος για την ανάπτυξη κριτικής ερμηνείας και σκέψης στο πλαίσιο της διδασκαλίας.
Στη δεύτερη ενότητα (Το Παρόν) ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου καθηγητής κ. Γεράσιμος Κουζέλης ανέδειξε τη σημασία που έχει η εισαγωγή της ερευνητικής διάστασης στα σχολικά εγχειρίδια: με αφορμή το σχολικό εγχειρίδιο Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία (Β’ Λυκείου) έκανε λόγο για τη λογική του εργαστηρίου που πρέπει να διακρίνει τα σχολικά εγχειρίδια, ώστε οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές και οι μαθήτριες να μην αναγκάζονται να αναπαράγουν μηχανιστικά τη γνώση, αλλά να είναι σε θέση να την προσεγγίζουν ενεργοποιώντας τις δικές τους γνωστικές δυνάμεις. Η κ. Ευαγγελία Κανταρτζή, Διευθύντρια του Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης, παρουσιάζοντας την προϊστορία του ζητήματος εικονογράφησης των σχολικών εγχειριδίων από τη σύσταση του νεοελληνικού κράτους έως τις μέρες μας, έθεσε γόνιμα ερωτήματα για το παρόν καθώς και τη βάση κρίσιμων προβληματισμών ώστε και τα σχολικά εγχειρίδια να γίνουν ελκυστικότερα αλλά και η εκπαιδευτική διαδικασία να ωφεληθεί.
Στην Τρίτη ενότητα (Ειδικές Θεματικές-Προγράμματα Σπουδών και Εκπαιδευτικοί Φάκελοι) στελέχη (Σύμβουλοι) του Ι.Ε.Π. και η (πανεπιστημιακός και καθηγήτρια του ΕΚΠΑ) κ. Δέσποινα Πόταρη παρουσίασαν φακέλους του μαθητή που έχουν εκπονηθεί εντός του Ινστιτούτου: τα Μαθηματικά Ε΄ Δημοτικού (ο κ. Αθανάσιος Σκούρας και η κ. Δ. Πόταρη), το βιβλίο Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία της Β΄ Λυκείου (η κ. Ασπασία Οικονόμου), τα Θρησκευτικά της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (ο κ. Ευστράτιος Ψάλτου), τα Αγγλικά των τριών τάξεων του Λυκείου (η κ. Μαρία Νίκα, η κ. Ανδρονίκη Χαριτωνίδου και η κ. Ευαγγελία Παπαδημητρίου), και τα Προγράμματα Σπουδών και τα υλικά της Ειδικής Αγωγής (η κ. Θεοδώρα Αστέρη). Επίσης, μέσω του παραδείγματος της εικαστικής πλαισίωσης του εγχειρίδιου Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία αναδείχτηκαν ζητήματα αισθητικής και γνωστικής ενίσχυσης των εγχειριδίων και της ίδιας της εκπαιδευτικής διαδικασίας (την παρουσίαση έκαναν η κ. Τατιάνα Σπανέλλη, μέλος του ΔΣ του ΙΕΠ και ο κ. Βασίλειος Νικάκης, αποσπασμένος εκπαιδευτικός στο ΙΕΠ).
Την Τρίτη ενότητα έκλεισε ο κ. Λοΐζος Σοφός (μέλος του ΔΣ του ΙΕΠ και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου) ο οποίος προσέγγισε το θέμα της Ημερίδας υπό το πρίσμα της μελλοντικής διάστασής του. Στο πλαίσιο αυτό έθεσε ερωτήματα γύρω από τη χρήση της τεχνολογίας, τις προϋποθέσεις αντικατάστασης του έντυπου βιβλίου με ηλεκτρονικά μέσα, τη γνώση στο σύγχρονο τεχνολογικό περιβάλλον κ.ά.
Η Ημερίδα έκλεισε με στρογγυλό τραπέζι το οποίο συντόνισε ο Πρόεδρος του ΙΕΠ καθηγητής κ. Γεράσιμος Κουζέλης. Σε αυτό συμμετείχαν η κ. Δήμητρα Μακρυνιώτη (καθηγήτρια και πρόεδρος του ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ), ο κ. Κώστας Στοφόρος (συνεργάτης του Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης), η κ. Έλενα Τσίκιζα (μέλος του ΔΣ του ΙΕΠ και διευθύντρια του 2ου Πειραματικού Γενικού Λυκείου Αθηνών), η κ. Γιώτα Παπαδημητρίου (διευθύντρια του 15ου Γυμνασίου Περιστερίου) και μαθητές από το Βαρβάκειο Πρότυπο Γυμνάσιο. Οι συνομιλητές προσέγγισαν το ζήτημα του σχολικού εγχειριδίου μέσα από την εμπειρία και τα βιώματά τους, υπογράμμισαν κρίσιμες πτυχές του θέματος και διατύπωσαν τη θέση τους πάνω σε αυτά.
Το Ι.Ε.Π. προτίθεται να δημοσιεύσει τα πρακτικά της Ημερίδας σε ειδικό τεύχος μιας εκ των περιοδικών εκδόσεών του.
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ: Ημερίδες σχετικά με την Επιμόρφωση για την Εισαγωγή της Περιγραφικής Αξιολόγησης στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση
Στο πλαίσιο της Πράξης «Παρεμβάσεις επιμόρφωσης για την ενίσχυση των σχολικών δομών του εκπαιδευτικού συστήματος» MIS 5004204, και ειδικότερα της Δράσης 1 «Επιμόρφωση για την Εισαγωγή της Περιγραφικής Αξιολόγησης στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση», που χρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευσης και Δια Βίου Μάθησης», με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο)., την οποία υλοποιεί το Ι.Ε.Π., πραγματοποιήθηκαν:
α) την Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2019, ημερίδα επιμόρφωσης των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου του ΠΕΚΕΣ Κρήτης στο Ηράκλειο Κρήτης, και
β) την Παρασκευή 1 Φεβρουαρίου 2019, ημερίδα επιμόρφωσης των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου των έξι ΠΕΚΕΣ της Αττικής και του ΠΕΚΕΣ Στερεάς Ελλάδας στην κεντρική υπηρεσία του ΥΠΠΕΘ.
Την επιμόρφωση πραγματοποίησαν μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής της Δράσης με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών των πιλοτικών σχολείων, οι οποίοι παρουσίασαν το έργο και την εμπειρία τους από την πιλοτική εφαρμογή.
Στόχος της επιμόρφωσης (Γ’ Κύκλος) ήταν η παρουσίαση του τελικού αναμορφωμένου πλαισίου περιγραφικής αξιολόγησης με βάση τα πορίσματα της πιλοτικής εφαρμογής προκειμένου να υποστηριχθεί η εφαρμογή της στη διδακτική πράξη.
Οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου, στο πλαίσιο των καθηκόντων τους, πρόκειται να αναλάβουν την υλοποίηση επιμόρφωσης 4 ωρών (Δ΄ Κύκλος), στο τελικό αναμορφωμένο πλαίσιο με βάση τα πορίσματα της πιλοτικής εφαρμογής για τους/τις: α) Προϊσταμένους/ες των Νηπιαγωγείων, και τους/τις Διευθυντές/-ντριες ή/και Υποδιευθυντές/-ντριες των σχολικών μονάδων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης παιδαγωγικής ευθύνης τους.
Στο προσεχές διάστημα, θα υλοποιηθούν αντίστοιχα επιμορφώσεις και για τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου όλων των ΠΕΚΕΣ της χώρας.
Έγκριση του υπ’ αρ. 2/29.01.2019 Πρακτικού της Επιτροπής Αξιολόγησης αιτήσεων υποψηφίων για την υπ’ αρ. πρωτ. 9754/04.09.2018 (ΑΔΑ: 73ΤΤΟΞΛΔ-ΙΗΛ) Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
Έγκριση του υπ’ αρ. 2/29.01.2019 Πρακτικού της Επιτροπής Αξιολόγησης αιτήσεων υποψηφίων για την υπ’ αρ. πρωτ. 9754/04.09.2018 (ΑΔΑ: 73ΤΤΟΞΛΔ-ΙΗΛ) Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.
[Το αρχείο σε pdf] [Η σχετική πρόσκληση]
Ολοκλήρωση Α΄ Επιμορφωτικής Φάσης στο πλαίσιο της Πράξης «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών/ εκπαιδευτών σε θέματα μαθητείας» με Κωδικό ΟΠΣ 5008057 του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-2020»
Ολοκληρώθηκε η Α΄ Επιμορφωτική Φάση της Πράξης «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών/ εκπαιδευτών σε θέματα μαθητείας» με Κωδικό ΟΠΣ 5008057 του Ε.Π. «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-2020» με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο).
Στην Α΄ Φάση της επιμόρφωσης πραγματοποιήθηκαν, την εβδομάδα 18-22 Ιουνίου 2018, οι διά ζώσης επιμορφώσεις των Θεματικών Ενοτήτων «ΘΕ1 «Θεσμικό πλαίσιο – διαδικασίες υλοποίησης “Μεταλυκειακού έτους – Τάξη Μαθητείας”, ΘΕ4α «Βασικές αρχές για την εκπαίδευση ενηλίκων», ΘΕ4β «Σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση» και ΘΕ5 «Συμβουλευτική και Επαγγελματικός προσανατολισμός και πληροφόρηση».
Την περίοδο 22 Οκτωβρίου - 30 Νοεμβρίου 2018 πραγματοποιήθηκαν οι Εξ Αποστάσεως επιμορφώσεις των Θεματικών Ενοτήτων ΘΕ2 (6 ώρες): «Προγράμματα Σπουδών Μαθητείας», ΘΕ3 (6 ώρες): «Υγεία και Ασφάλεια εργασίας», ΘΕ6 (6 ώρες): «Επιχειρηματικότητα», ΘΕ7 (3 ώρες): «Καλές Πρακτικές και Συμπεράσματα».
Σε αυτή τη φάση επιμορφώθηκαν περισσότεροι από 850 επιμορφούμενοι/ επιμορφούμενες στις περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου, Θεσσαλίας, Ιονίων Νήσων, Δυτικής Ελλάδας, Στερεάς Ελλάδας, Αττικής, Πελοποννήσου και Κρήτης. Σημειώνεται ότι το υλικό που έχει εκπονηθεί στο Πλαίσιο της Πράξης είναι διαθέσιμο από την ιστοσελίδα του Ι.Ε.Π..
Οι επιμορφωτές/επιμορφώτριες και όσοι επιμορφούμενοι/ επιμορφούμενες παρακολούθησαν επιτυχώς το πρόγραμμα επιμόρφωσης μπορούν να προμηθευθούν τη βεβαίωση τους (μέσω του e-iep) από το σύνδεσμο Βεβαιώσεις/Απογραφικά.
Το αμέσως επόμενο διάστημα ακολουθεί η Β’ φάση επιμόρφωσης (Φεβρουάριος – Ιούλιος 2019) η οποία αφορά ακόμη μεγαλύτερο αριθμό εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών/εκπαιδευτριών.
Η Επιστημονική Ομάδα Έργου της Πράξης αισθάνεται την ανάγκη να ευχαριστήσει ιδιαίτερα τους επιμορφούμενους/ επιμορφούμενες, τους επιμορφωτές/ επιμορφώτριες, τους/ τις υπευθύνους/ υπεύθυνες των Επιμορφωτικών Κέντρων και όλους όσους / όλες όσες συνέβαλλαν στην επιτυχή ολοκλήρωση της Α΄ Φάσης της Επιμόρφωσης.
Η ομάδα της Πράξης
«Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών/Εκπαιδευτών σε θέματα Μαθητείας» (MIS 5008057)
Απόφαση ΔΣ/ΙΕΠ περί έγκρισης του υπ’ αρ. 3/16-1-2019 Πρακτικού της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμών για τον υπ’ αρ. πρωτ. 13515/12.12.2018 Συνοπτικό Διαγωνισμό.
Έγκριση του υπ’ αρ. 3/16-1-2019 Πρακτικού της Επιτροπής Διενέργειας Διαγωνισμών, Προσκλήσεων – Μητρώων Φυσικών Προσώπων για τον υπ’ αρ. πρωτ. 13515/12.12.2018 (ΑΔΑΜ: 18PROC004245996, ΑΔΑ:6Κ00ΟΞΛΔ-ΟΜ9) Συνοπτικό Διαγωνισμό- (Αρ. Διακήρυξης: 12/2018)
[Το αρχείο σε pdf]Απόφαση ΔΣ του ΙΕΠ περί έγκρισης του υπ’ αρ. 2/21.01.2019 Πρακτικού της Επιτροπής Αξιολόγησης αιτήσεων υποψηφίων για την υπ’ αρ. πρωτ. 12212/02.11.2018 (ΑΔΑ: ΩΚΠΘΟΞΛΔ-Χ5Μ) Πρόσκληση
Απόφαση ΔΣ του ΙΕΠ περί έγκρισης του υπ’ αρ. 2/21.01.2019 Πρακτικού της Επιτροπής Αξιολόγησης αιτήσεων υποψηφίων για την υπ’ αρ. πρωτ. 12212/02.11.2018 (ΑΔΑ: ΩΚΠΘΟΞΛΔ-Χ5Μ) Πρόσκληση.
Ερωτηματολόγιο για τη διερεύνηση επιμορφωτικών αναγκών των εκπαιδευτικών
Το παρόν ερωτηματολόγιο απευθύνεται από το ΙΕΠ στους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων των σχολείων της χώρας στο πλαίσιο διερεύνησης των επιμορφωτικών σας αναγκών και προτεραιοτήτων. Η συμμετοχή σας στην έρευνα θεωρείται απολύτως αναγκαία, προκειμένου να συμβάλετε στον σχεδιασμό και την υλοποίηση μελλοντικών δράσεων και προγραμμάτων επιμόρφωσης σύμφωνα με τις επιμορφωτικές ανάγκες σας.
Το ερωτηματολόγιο είναι ανώνυμο. Σας παρακαλούμε, εφόσον το επιθυμείτε, να απαντήσετε στις ερωτήσεις που ακολουθούν, εκφράζοντας τις απόψεις σας σύμφωνα με την εμπειρία σας από τη διδακτική πράξη. Να απαντήσετε τις ερωτήσεις επιλέγοντας το αντίστοιχο τετράγωνο.
Σας ευχαριστούμε για τη συνεργασία.