Αθήνα, 27 Οκτωβρίου 2022
Στις 12 και 13 Σεπτεμβρίου 2022 πραγματοποιήθηκε διήμερη δια ζώσης συνάντηση εργασίας στα γραφεία του Ι.Ε.Π. στην Αθήνα, στο πλαίσιο συνεργασίας του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής της Ελλάδας, του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας Κύπρου και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου, με τη συμμετοχή εμπειρογνωμόνων των νέων Προγραμμάτων Σπουδών Νεοελληνικής Γλώσσας Δημοτικού, η οποία είχε ως στόχο την επεξεργασία θεμάτων που άπτονται της γλωσσικής διδασκαλίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Στη συνάντηση συμμετείχαν εκ μέρους του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ) Κύπρου, η κ. Ειρήνη Χατζηλουκά-Μαυρή, Πρώτη Λειτουργός Εκπαίδευσης - Συντονίστρια Ελληνικών στη Διεύθυνση Δημοτικής Εκπαίδευσης, εκ μέρους του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου ο κ. Σπύρος Σοφοκλέους, Συντονιστής Ομάδας Εργασίας Ελληνικών - Δημοτικής Εκπαίδευσης, και εκ μέρους του Ι.Ε.Π. ο κ. Παναγιώτης Πήλιουρας, Υπεύθυνος της Πράξης «Αναβάθμιση των Προγραμμάτων Σπουδών και Δημιουργία Εκπαιδευτικού Υλικού Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης», η κ. Πολυξένη Μπίλλα, Προϊσταμένη του Τμήματος Β' (Προγραμμάτων Σπουδών και Εκπαιδευτικού Υλικού) και Συντονίστρια του γνωστικού πεδίου των Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πρώτης Σχολικής Ηλικίας για τα Νέα Προγράμματα Σπουδών, η κ. Άννα Αφεντουλίδου, Συντονίστρια της Ομάδας Εργασίας για αλλαγές στα νέα Προγράμματα Σπουδών Νεοελληνικής Γλώσσας, καθώς και η Επόπτρια του Προγράμματος Σπουδών της Νεοελληνικής Γλώσσας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, κ. Ευγενία Μαγουλά, Καθηγήτρια Γλωσσολογίας και Εκπαιδευτικών Εφαρμογών, και η Εκπονήτρια του Προγράμματος Σπουδών της Νεοελληνικής Γλώσσας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, κ. Οικονομάκου Μαριάνθη, Επίκουρη Καθηγήτρια Γλωσσολογίας και Διδακτικής της Γλώσσας.
Αρχικά, ανταλλάχθησαν απόψεις μεταξύ των συνεργαζόμενων μερών σχετικά με τη σημασία της από κοινού επεξεργασίας πτυχών των τελευταίων γλωσσοεκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων και στις δυο χώρες. Σημείο αναφοράς αποτέλεσαν τα νεότερα ΠΣ στις δυο χώρες (2019 και 2021 για την Κύπρο και την Ελλάδα, αντίστοιχα), καθώς υιοθετούν συνδυαστικά σύγχρονες γλωσσοδιδακτικές θεωρίες και διέπονται σε επίπεδο αρχών από κοινές παιδαγωγικές και γλωσσολογικές παραδοχές.
Με άξονα αυτό το γενικό πλαίσιο, προσδιορίστηκαν επιμέρους ζητήματα στη βάση των οποίων θα γίνει περαιτέρω επεξεργασία, ώστε να αναληφθούν πρωτοβουλίες όσον αφορά στον σχεδιασμό και την εφαρμογή δράσεων που να αφορούν σε ζητήματα όπως τα ακόλουθα:
(α) της πρακτικής των βιντεοσκοπημένων Δειγματικών Διδασκαλιών και της γενικότερης ανταλλαγής καλών πρακτικών,
(β) της διαμόρφωσης επιμορφωτικού υλικού που σχετίζεται με τις βασικές έννοιες και την ορολογία της Γλωσσολογίας, βάσει των διαπιστωμένων σχετικών αναγκών των εκπαιδευτικών,
(γ) της ανάγνωσης και της γραφής στην πρώτη σχολική ηλικία με έμφαση στις διαδικασίες μετάβασης.
Η διήμερη συνάντηση, εκτός από την άντληση χρήσιμων συμπερασμάτων για τα ζητήματα που ετέθησαν, έθεσε τις βάσεις για την πιο στενή συνεργασία των δυο φορέων τόσο σε επίπεδο ερευνητικό όσο και εκπαιδευτικό. Έτσι, η διενέργεια ημερίδων ή συνεδρίων, η δημιουργία/ανταλλαγή εκπαιδευτικού υλικού, η οργάνωση επιμορφώσεων για εκπαιδευτικούς, αλλά και η δημοσίευση ανάλογων ερευνών/μελετών είναι μερικές από τις δυνητικές πρωτοβουλίες που θα εξεταστούν αναλυτικότερα από τα δυο μέρη.
Δελτίο τύπου σε pdf