Θεωρητικό Πλαίσιο και Οδηγός Εκπόνησης Θεμάτων για τη Διεξαγωγή Εξετάσεων Διαγνωστικού Χαρακτήρα για τους μαθητές/-τριες της ΣΤ’ Τάξης των Δημοτικών Σχολείων και τους μαθητές/-τριες της Γ’ Τάξης των Γυμνασίων
Οι Εθνικές Εξετάσεις Διαγνωστικού Χαρακτήρα ως Μέσο Ποιοτικής Αναβάθμισης της Εκπαίδευσης
Στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής για την αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στη χώρα μας, θεσμοθετήθηκε, για πρώτη φορά στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, με τον νόμο 4823/2021, η «διεξαγωγή εθνικών εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα» για τα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών στην Στ’ τάξη του Δημοτικού και στην Γ’ τάξη του Γυμνασίου. Οι εν λόγω εξετάσεις θα διεξαχθούν στην πιλοτική τους μορφή στις 18 Μαΐου 2022, σε στρωματοποιημένο δείγμα 300 Δημοτικών Σχολείων και 300 Γυμνασίων.
Σκοπός των διαγνωστικών εξετάσεων είναι:
- η εξαγωγή πορισμάτων, σχετικά με την πορεία υλοποίησης των Προγραμμάτων Σπουδών και τον βαθμό επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων σε εθνικό επίπεδο, καθώς και
- η διαμόρφωση βελτιωτικών παρεμβάσεων στα Προγράμματα Σπουδών, στο εκπαιδευτικό υλικό, στις προσεγγίσεις διδασκαλίας και μάθησης, στις πρακτικές συμπεριληπτικής/αντισταθμιστικής εκπαίδευσης και, στην ανάπτυξη επιμορφωτικών δράσεων εστιασμένων στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μαθητές.
Επιπλέον, διευκρινίζεται ότι τα αποτελέσματα των εξετάσεων είναι ανώνυμα και δεν συνεκτιμώνται από τους/τις εκπαιδευτικούς κατά την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών/τριών στα συγκεκριμένα μαθήματα.
Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων προσφέρονται, ιδιαίτερα, οι διαγνωστικές εξετάσεις πολλαπλής επιλογής, οι οποίες έχουν τις δυνατότητες:
- να αναδείξουν ποιους από τους επιδιωκόμενους σκοπούς της εκπαίδευσης επιτυγχάνουν σε υψηλότερο βαθμό οι μαθητές,
- να εντοπίσουν ποιους από τους σκοπούς δυσκολεύονται να επιτύχουν, καθώς και
- να προσδιορίσουν τις δυνητικές αιτίες στις οποίες οφείλονται οι εντοπιζόμενες δυσκολίες επίτευξης των επιδιωκόμενων σκοπών μάθησης και ανάπτυξης.
Η επεξεργασία των δεδομένων, που θα γίνει σε επίπεδο Περιφερειακών Διευθύνσεων, θα προσφέρει πολύτιμα στοιχεία για τον προσδιορισμό και τον προσανατολισμό των παρεμβάσεων που πρέπει να ακολουθηθούν, με ιδιαίτερη έμφαση, στον τρόπο διαχείρισης και υπέρβασης των αιτιών που προκαλούν δυσκολίες στη μάθηση και στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μαθητών.
Προκύπτει, λοιπόν, ότι οι διαγνωστικές εξετάσεις ολοκληρώνονται σε ποικίλους τομείς που αναδεικνύονται από την ανάλυση των δεδομένων των εξετάσεων. Είναι αναμενόμενο, στις δυνητικές αιτίες των διαπιστούμενων δυσκολιών μάθησης και ανάπτυξης, κύρια θέση να κατέχει η ετερογένεια του μαθητικού πληθυσμού. Οπότε στη λογική της ενταξιακής συνεκπαίδευσης, οι συνακόλουθες των εξετάσεων παρεμβάσεις πρέπει να συμπεριλάβουν, μεταξύ άλλων, και εκπαιδευτικές προσεγγίσεις άρσης των φραγμών στη μάθηση, αδιακρίτως, για όλους τους μαθητές, συμπεριλαμβανόμενων και των μαθητών με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Οι εθνικές διαγνωστικές εξετάσεις, με τις διαπιστώσεις και τις συνακόλουθες εστιασμένες παρεμβάσεις σε κομβικές παραμέτρους, συμβάλλει, μεθοδικά και αποτελεσματικά στην αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στη χώρα μας.