Δράση του ΙΕΠ για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών με θέμα "Διαφοροποίηση και Ειδική Εκπαίδευση"

 

«Μεθοδολογία και καλές πρακτικές Διαφοροποίησης στη Μέση εκπαίδευση»

Η διαφοροποιημένη διδασκαλία είναι μία δυναμική εκπαιδευτική διαδικασία μεταξύ του/της μαθητή/-τριας και του/της εκπαιδευτικού, μέσω της οποίας ο/η εκπαιδευτικός ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες κάθε μαθητή/-τριας και ο/η μαθητής/-τρια μπορεί να συμμετέχει ενεργά και να μαθαίνει συνεχώς στο πλαίσιο των δυνατοτήτων του. Η έννοια της διαφοροποίησης της διδασκαλίας με βάση τις ανάγκες των μαθητών/-τριών βασίζεται στις αρχές του «Καθολικού Σχεδιασμού Μάθησης». Η παρουσίαση στηρίζεται σε αυτές τις μεθοδολογικές αρχές, δηλαδή στη δυνατότητα επεξεργασίας και αποτύπωσης της γνώσης με διαφορετικούς τρόπους και στη δυνατότητα ποικίλων τρόπων εμπλοκής των μαθητών/τριών στη μαθησιακή διαδικασία.

Στο πλαίσιο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτικοί μπορεί να έχουν στην ευθύνη τους δεκάδες μαθητές/-τριες, ενώ συχνά διδάσκουν περισσότερα από ένα γνωστικά αντικείμενα ή σε διαφορετικές τάξεις. Αυτό δημιουργεί σημαντικές προκλήσεις στην προαναφερόμενη προσπάθεια. Γι’ αυτό και η συγκεκριμένη Ενότητα βασίστηκε στις παρακάτω αρχές ανάπτυξης καλών πρακτικών για την εκπαίδευση των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σε γενικά και ειδικά πλαίσια εκπαίδευσης: Τη γνώση των χαρακτηριστικών κάθε αναπηρίας (αναφέρονται ενδεικτικά οι αναπηρίες όρασης και ακοής, οι κινητικές αναπηρίες, η νοητική δυσκολία, η διαταραχή αυτιστικού φάσματος, η διάσπαση προσοχής και η υπερκινητικότητα). Η γνώση αυτή είναι απαραίτητη για τον κατάλληλο σχεδιασμό της διδασκαλίας, την επιλογή των κατάλληλων διδακτικών προσεγγίσεων, μεθόδων, υλικών και εργαλείων, ώστε η παροχή ίσων ευκαιριών να γίνεται με όρους ποιότητας και με γνώμονα την ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών/-τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και τη μέγιστη δυνατή συμμετοχή τους στο σύνολο της σχολικής ζωής. Την αξιολόγηση ως μια συνεχή διαδικασία με διαφορετικά στάδια, μορφές και με αξιοποίηση ποικίλων μέσων άντλησης πληροφοριών. Ο/η εκπαιδευτικός γνωρίζει τους στόχους του Αναλυτικού Προγράμματος και με βάση την αξιολόγηση προχωρά προσδιορίζοντας τι επιδιώκει να ξέρουν, να έχουν κατακτήσει και να είναι σε θέση να κάνουν και να εφαρμόσουν οι μαθητές/-τριες, τις συνθήκες μέσα στις οποίες θα το κάνουν και με ποιο τρόπο θα δείξουν αυτό που έχουν επιτύχει, γνωρίζουν ή μπορούν να κάνουν. Το μαθησιακό περιβάλλον, το οποίο περιλαμβάνει και χωροταξικού τύπου διευθετήσεις, αλλά και το θετικό μαθησιακό κλίμα. Εκτός από το βασικό αυτό μεθοδολογικό πλαίσιο και τα παραδείγματα καλών πρακτικών, παρουσιάστηκε ενδεικτικά και το σχετικό εκπαιδευτικό υλικό του Ι.Ε.Π.

Επικοινωνία

Παραλαβή και Παρακολούθηση Αναφορών στο ΙΕΠ βάσει του ν. 4990/2022 (Α΄ 210)

Social Media

Χάρτης ΙΕΠ

Top